Leoni als kabelproducent voor automobielindustrie

LEONI is bij u en ons bekend als dé fabrikant van hoogwaardige instrumentatiekabels. Lang niet iedereen weet echter dat LEONI ook kabels produceert voor de auto-industrie. De moderne auto is tegenwoordig voorzien van de nodige kilometers stuur- en signaalkabels voor een reeks elektronische gadgets en toe­passingen.

Kabels in auto’s hebben het over het algemeen zwaar te verduren, zoveel mag duidelijk zijn. Ze moeten bestand zijn tegen zowel extreem lage (-40 °C) als hoge bedrijfs­temperaturen (125 °C), tegen diverse oliën en chemicaliën en tegen mechanische belasting of slijtage. Daarnaast moeten kabels in auto’s de gehele levens­­duur van het voertuig meegaan en milieuvriendelijk zijn. Met de komst van hybride en volledig elektrische auto’s is er bovendien een aparte groep voedingskabels bij gekomen.

Kenden we vroeger alleen een 12-volts accu in automobielen, tegenwoordig beschikken elektrische auto’s tevens over een grotere accu voor de aandrijving. Hoe groter het bereik in kilometers van een elektrisch voertuig is des te groter de accu. Die bestaat hoofdzakelijk uit Lithium-ion batterijen. De spanningen van deze accu ligt rond de 600 volt gelijkspanning. Dat is een voltage waarmee met name reddingsdiensten rekening houden bij een ongeval. Graag leggen we hier uit, waarom dit zo is.

In de media gaat de fabel rond dat elektrische auto’s na een ongeval ‘onder spanning’ staan en er derhalve gevaar is voor elektrocutie. De realiteit is evenwel dat er sprake is van een zwevend net, onder meer omdat er geen sprake is van aarding, niet via de bodem of via het chassis. Hierdoor is het bijna onmogelijk gelijktijdig de plus en de min aan te raken. Daarnaast worden de elektrische voedingskabels vanaf de accu’s direct onderbroken zodra een aanrijding is gedetecteerd en de airbags zijn afgegaan. Overigens is een ingeschakeld hoogspanningscircuit is te herkennen aan de ‘READY’ indicatie in het dashboard. Alleen de standaard 12V-accu voor alle overige systemen zoals bijvoorbeeld elektrische stoelen en ramen wordt niet losgekoppeld. Dit dient nog altijd door de brandweer te gebeuren.

Na een ongeval kan er altijd sprake zijn van brandgevaar. Dat is het geval als het accupakket beschadigd is geraakt tijdens het ongeval. De grote hoeveelheid elektrische energie zorgt dan voor warmteontwikkeling in de cellen en kan nog uren na het ongeval tot brand leiden. Het advies aan afsleepdiensten en garagehouders is daarom altijd om deze auto's niet binnen te parkeren.



« terug naar overzicht