Auto met APK

Ik rijd nogal wat kilometers per jaar. Dan komt op zeker moment het bericht dat je op zoek mag naar een nieuwe auto. Op naar de showroom dus waar ik hartelijk word ontvangen door een enthousiaste verkoper. Ik vraag hem of mijn nieuwe auto kan worden afgeleverd met een APK. Stomverbaasd kijkt hij mij vervolgens aan. “Wat een onzin”, zegt hij. “Waarom zou je dat willen?”
 
Een APK keuring op een nieuwe auto is natuurlijk nonsens. Als verkoper van kabels ontvangen wij echter regelmatig vragen van soortgelijke strekking. Zeker na de recente invoering van de CPR-regeling worden wij geregeld geconfronteerd met CPR-classificaties die óf helemaal niet nodig zijn óf die veel hoger liggen dan de norm NEN8012 vereist. Onwetendheid, onbekendheid, het vermijden van risico’s of verkeerde informatie door de markt zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. Tel hierbij op de onduidelijkheid over NEN8012 in sommige situaties, leg er de uitzonderingen vanuit CPR naast en je begrijpt waar die onduidelijkheid vandaan komt.
 
Een APK op een nieuwe auto is overbodig, dat begrijpt iedereen. Dat je bij uitbreidingen van een bestaande installatie geen CPR hoeft te gebruiken is daarentegen niet meteen helder. En voor de industriële markt waarin Voltec zich beweegt, is het nog complexer. Er zijn vanuit de CPR namelijk uitzonderingen voor specifieke industriekabels en voor kabels in machines. NEN8012 gaat voor de classificatie uit van gevolgschade en afbreuk­risico’s. Maar hoe deze gevolgschade en het afbreukrisico bepaald dienen te worden geeft de norm dan weer niet aan. 

Een APK op een nieuwe auto is niet zinvol, niet gratis en zeker geen wettelijke eis. Dat geldt ook voor een CPR. Die is soms overbodig en wordt nu en dan verkeerd ingeschaald. In voorkomende gevallen leggen we u daarom graag uit aan welke CPR-classificatie uw installatie moet voldoen

Peter van de Goor, 
commercieel directeur




« terug naar overzicht